20.02.2012

„Nie” dla stereotypu walczącego amstafa

author-avatar.svg

psy.pl

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Stanowczo protestujemy przeciwko sposobowi, w jaki wykorzystano psy w typie amstafów w reklamie Konfrontacji Sztuk Walki 18. (25 lutego, Orlen Arena Płock) emitowanej na ekranach City Info TV znajdujących się w pociągach warszawskiego metra, a zarządzanych przez Art Marketing Syndicate SA.

fot. You Tube

Na początku filmu reklamowego widzimy wytatuowanego mężczyznę trzymającego na krótkiej uwięzi dwa groźnie wyglądające samce w typie amstafa. Zostały one ubrane w uprzęże z kolcami i ćwiekami. Pies znajdujący się z prawej strony mężczyzny rzuca się na drugiego, otwierając paszczę i szczerząc kły. W tle słyszymy groźne warczenie. Mężczyzna odciąga psy od siebie dopiero w momencie ataku. Film można też obejrzeć na www.konfrontacja.com, a także poniżej.

Scena, którą oglądamy, utrwala stereotyp amstafów jako psów bojowych i wyjątkowo niebezpiecznych. Obraz i dźwięk sugerują, że czworonogi walczą, a organizowanie walk psów jest w Polsce zabronione i uznane za znęcanie się nad zwierzętami (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6, pkt 2.15).

Co więcej, art. 17 pkt 6 stanowi, że „zabrania się propagowania lub upowszechniania drastycznych scen zabijania, zadawania cierpienia lub innej przemocy ze strony człowieka, której ofiarami są zwierzęta, chyba że sceny te mają na celu napiętnowanie okrutnego zachowania wobec zwierząt”. A zgodnie z art. 37 pkt 2 „usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo do [tych czynów] jest karalne”.

Zgodnie z art. 21 III rozdziału Kodeksu Etyki Reklamy: „Reklamy nie mogą propagować postaw kwestionujących prawa zwierząt. Reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania”. Reklama pozostaje więc w sprzeczności ze znakiem „Reklamuję etycznie”, którym ma prawo posługiwać się Art Marketing Syndicate SA.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że ponieważ reklama jest wyświetlana w wagonach metra, mogą ją oglądać wszyscy pasażerowie, w tym dzieci.

Od lat na łamach miesięcznika „Mój Pies” staramy się łamać stereotypy i budować pozytywny wizerunek nie tylko amstafów, ale i innych ras, które w przeszłości były używane do walk psów, a dziś w rękach doświadczonych i odpowiedzialnych właścicieli są zwierzętami towarzyszącymi rodzinie. Wykorzystanie amstafów w reklamie KSW niszczy wieloletni wysiłek organizacji prozwierzęcych w tej dziedzinie.

Zwracamy się z apelem o bezzwłoczne wycofanie reklamy, która w naszej ocenie jest nieetyczna i narusza Ustawę o ochronie zwierząt.

 

Redakcja miesięcznika „Mój Pies”

Fundacja Zwierzofani

Fundacja Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva!

 

Pierwsza publikacja: 26.04.2022

Podziel się tym artykułem:

author-avatar.svg
psy.pl

Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.

Zobacz powiązane artykuły

21.11.2024

Zrób coś wyjątkowego na Święta – dołącz do akcji #CharytatywnaChoinka!

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Święta to czas, kiedy obdarowujemy bliskich prezentami i dzielimy się ciepłem. A co z tymi, którzy nie mają rodziny ani domu? Dzięki akcji #CharytatywnaChoinka, organizowanej przez Fundację Sarigato w ramach projektu „Karmimy Psiaki”, każdy z nas może sprawić, że zwierzęta w schroniskach poczują magię Świąt. To już siódma edycja tej wyjątkowej inicjatywy, w której pomagamy czworonożnym podopiecznym z całej Polski.

#CharytatywnaChoinka

undefined

07.11.2024

Co warto kupić dla pupila? Poradnik zakupowy!

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Zwierzęta domowe mają dobroczynny wpływ na ludzi. Badania dowodzą, że kontakt z czworonogami redukuje stres, pozwala rozładować napięcie, zachęca do aktywności fizycznej. Zwierzęta uczą swoich opiekunów empatii, okazywania uczuć. Miłości psa czy kota nie do się porównać z niczym innym, pupile kochają bezwarunkowo.

null

undefined

28.10.2024

"Postaw na łapy. Dosyp coś od siebie"! Ruszyła akcja wsparcia zwierząt z terenów powodziowych

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Już dziś dobiega końca akcja, w której Radio 357 i marka Biofeed połączyły siły, by wesprzeć zwierzęta w schroniskach dotkniętych skutkami powodzi w Polsce. Inicjatywa zakłada, że każde 15 zł przekazane przez patronów radia, to kilogram karmy przekazany przez darczyńców, a BIOFEED dokłada od siebie drugi kilogram!

postaw na łapy, akcja pomocy zwierzętom z terenów powodziowych

undefined

null

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj raz w tygodniu wieści ze świata psów!

Zapisz się